Elever - Samtale i klassen
-
Har du fått nye apper/ spill den siste tiden? Bruker du apper der du kan kjøpe ting?
- Spill kan koste deg dyrt. Hva tenker du om det? Hvilke konsekvenser kan kjøp i spill få for deg og dine foreldre?
- Kan du bli lurt av ting du leser på nett? Er alt sant! "Fake news" har du hørt om det?
- Hva vet du om falske profiler på nett?
- Har du opplevd noe på nett det siste året som du ikke synes var OK?
Kanskje noe dine venner kan lære av?
- Tør du å si nei eller si fra hvis det skjer noe i klasserommet som oppleves ekkelt for medelever?
Lærerveiledning
- Repeter elevtemaene fra 6. trinn.
Spesielt: kontakt med fremmede på nett.
Video: "Møtet"
(dubestemmer .no) - Ha fokus på spilling på nett. Hvilke spill bruker elevene? Kjøper de ting gjennom spillene? Hva tenker elevene er greit?
(Medietilsynet)
Se artikkelen: "Halvparten av barna spiller spill med 18 års aldergrense".
(barnevakten.no) - Hvor mye snakker eleven med foreldrene om spill skjermbruk?
- Siste halvår av 7. trinn:
Snakk med elevene om nye venner på nett i skoletiden nå elevene starter på ungdomsskolen. Hva er viktig å passe på m h t digital kontakt med disse? - Video: "Fake news"
(NRK-skole) - Video: Nettvett - grooming". Om falske profiler på nett. (NRK-skole)
- Utfordringer knyttet til nettbruk kan kobles til arbeidet rundt temaet "Seksualitet". Undervisningsopplegg om seksualitet kan bestilles fra sexogpolitikk.no
L-20 - Støtte til digitale ferdigheter 7. trinn (eksempel)
Norsk
- orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster.
- reflektere etisk over hvordan eleven framstiller seg selv og andre i digitale medier.
- presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser.
Engelsk
- samtale om ulike kilders pålitelighet, og velge kilder til eget bruk.
- skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker.
- bruke digitale ressurser og ulike ordbøker i språklæring, tekstskaping og samhandling.
Matematikk
- utforske og bruke formålstenlege sentralmål i sine eigne og andre sine statistiske undersøkingar.
- logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi valet av framstilling.
- lage og vurdere budsjett og rekneskap ved å bruke rekneark med cellereferansar og formlar.
- bruke programmering til å utforske data i tabellar og datasett.
Kunst og håndverk
- undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk
- bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
- bruke digitale verktøy til å planlegge og presentere prosesser og produkter
- tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv
- utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
- analysere visuelle virkemidler i ulike medier og belyse et aktuelt tema gjennom foto eller infografikk
- beskrive mangfoldet i klestradisjoner eller gjenstander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspirasjon fra kulturarv
- undersøke hvordan kjønnsroller vises i kulturelle uttrykk før og nå, og lage visuelle uttrykk som utfordrer stereotypier
- bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
- designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt
Samfunnsfag
- gjennomføre ei samfunnsfagleg undersøking og presentere resultata ved hjelp av eigna digitale verktøy.
- presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet
- samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn.
- utforske hovudtrekk ved historia til samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg og presentere rettar samane og dei nasjonale minoritetane i Noreg har i dag.
- reflektere over korleis ein sjølv og andre deltek i digital samhandling, og drøfte kva det vil seie å bruke dømmekraft sett i lys av reglar, normer og grenser.
Mat- og helse
- bruke reiskap, grunnleggjande teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse.
- bruke oppskrifter i matlaging og rekne ut og vurdere mengda i porsjonane både med og utan bruk av digitale ressursar.
- bruke digitale ressursar til å samanlikne og drøfte produktinformasjon og reklame i ulike medium.
Kroppsøving
- bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø.
- bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv.
Foreldremøter 7. trinn
Fokus på "Spill", aldersgrenser og kontakt med andre på nett.
- Snakk om aldersgrenser på dataspill.
Slik setter du opp foreldrekontroll i spill.
(Medietilsynet) - Har du oversikt over hvilke spill ditt barn bruker? Kan dere foreldre hjelpe hverandre?
- Er "digitale regler" i fritiden like viktig nå som da elevene var 7-8 år?
- Ved overgangen til u-trinn som betyr nye venner. Hva kan være spesielt viktig å passe på m h t nettbruk i starten av 8. trinn?
- Falske profiler på internett kan være en utfordring for barn og unge.
Se video fra NRK-skole
"Over halvparten av 11-12-år gamle gutter har spilt spill med 18-årsgrense.
I tillegg har nesten fire av ti barn kjøpt innhold i spill uten å spørre foreldrene om lov først. Og stadig flere jenter spiller spill, viser ny undersøkelse"
Les artikkelen "Halvparten av barna spiller spill med 18 års aldergrense".
(barnevakten.no)